Rapport senaste guidningarna

Jag har varit ute på en hel del guidningar senaste tiden och det har tagit tid från bloggandet men här kommer en uppdatering.

Det har varit mycket gäddturer den här våren och så även nu sista tiden. Till exempel var jag ute med Stefan Laan, en nyinflyttad Trosa bo. Dagen började grymt med massvis av kontakter redan första driften. Tror vi landade 6-7 gäddor och brände minst lika många i första driften bara. Gäddorna var verkligen på hugget fram till lunch men därefter blev de lite trötta verkade det som. Vi fick någon gädda här och där men inte lika bra som de första timmarna. Tror vi slutade på ca 20 gäddor denna dag men kunde nog haft dubbelt så många i båten om vi bara lyckats få några fler att fastna på kroken.

Jag hjälpte också Ronny Andén med en guidning efter att han fått förhinder. Det var tre tyskar och en svensk som ville ut på lite gäddfiske. De skulle hämtas klockan 12 på Landsort vilket är så långt ifrån gäddvikarna man kan komma. Efter en del båtåkande var vi framme vid några fina kanter och vikar. Det var mycket hämta drag i vassen men alla fick ordning på avståndsbedömningen allt eftersom och samtliga i båten fick fisk. Inga jättar men vi tappade en hyfsad vid båtkanten. En jättetrevlig tur var det med härliga gäster i skärgården med härligt svenskt sommarväder.

En göstur har jag jag hunnit med också. Denna gång var det Oscar med kollegor och vänner som ville prova på gös. Det var årets första göstur för mig men jag visste ungefär i vilket område jag ville vara. Efter att vi fyllt fisksumpen till bredden med strömming så började vi fiska gös. Det tog inte många minuter innan första flötet dök och det kom upp en fin abborre. Jag hinner knappt få i flötena igen förrens ett till flöte försvann. Denna gång en liten gös som fick gå tillbaka. I med flötena och någon sekund senare så hör jag hur det bara rinner av lina från ena metspöt. Vi väntar några sekunder och gör därefter ett mothugg men missade fisken. Kan ha varit en fin bit med tanken på takten linan rasa av rullen. Vi hade massor av kontakter både på jiggarna och metet men brände det mesta tyvärr - gösen va på sist sämsta humör kändes det som. Eftermiddagen var trög med färre kontakter och när vi bara hade döda strömmingar kvar blev det ännu värre. Tyvärr gav inte jiggfisket speciellt mycket och det var ingen idé för oss att åka och hämta nya då killarna skulle avbryta ganska tidigt idag. Det blev en drift med några gäddkast på vägen hem vilket gav ett par gäddor.

Tyvärr har jag inga jätteroliga bilder att dela med mig av från dessa turer. Jag och Stefan Laan var med om en häftig grej då vi såg minst 12 st havsörnar cirkulera samtidigt bara en liten bit bort. Riktigt coolt men bilderna blev inte så bra utan zoom-objektivet.